čtvrtek 16. května 2013

Shake me, skyscraper, shake me!

Hank Manchini v rozhovoru o vizuální komunikaci Kill The Dandies! říká: „...něco jako hra s písmem mě vážně baví. Miluju vlastně klasickou sazbu, její řád a čistotu. Když je sazba dobře udělaná, tak se blíží harmonii kvalitní architektury.“ Ten popisovaný soulad mezi architekturou a písmem mě zaujal hned na první dobrou, možná proto, že onen výrok jde z úst grafika a zároveň aktivního hudebníka, který si šéfuje design veškerého artworku své formace. Nutí mě to vracet se znovu a znovu k desce a interpretovi, který je pro mě zásadní právě kvůli těsnému spojení s architekturou jako takovou, či alespoň s dynamickým i statickým prostorem velkoměsta.


Jde o Paula Banks, vystudovaného literáta, ukázkového melancholika a především vůdčí osobnost neodolatelně podmračených Interpol. Už v roce 2009 vydává debutovou sólovku Julian Plenti is...Skyscraper!, která obsahuje píseň jednoduše nazvanou Skyscraper. Refrén zní takhle: Shake me, shake me skyscraper. Stačí fakt hodně málo, aby Banks navodil atmosféru namixovanou z pocitu velkoměstské klaustrofobie a zároveň určité pozitivní melancholie. Velice přesně a citlivě dokáže skrze absolutní minimalismus vyjádřit fascinaci a zároveň znepokojivý strach z výškových obrů, kteří jsou neodmyslitelně spojeni s hlučným chaosem i poklidnou majestátností (viz. videoklip Thomase Andrewa, který tohle všechno podtrhává vizuálně). 


V rozhovoru pro časopis Spin ostatně Banks mluví o tom, jak moc ho mrakodrapy očarovaly v dětství díky svým dokonalým přímým liniím a ostrým úhlům, na které člověk v přírodě zkrátka nenarazí. Sám si tyhle velikány interpretuje jako symboly neutuchající lidské touhy / ješitnosti / sebevědomí, které ostatně v několika případech začaly vznikat na místě rozsáhlých katastrof právě proto, aby obyvatelé dali najevo svou pýchu a nezastavitelnou snahu vybudovat od základu znovu přesně to, co jim bylo násilně vzato – viz. události po kolosálním požáru v Chicagu v roce 1871, či po 2. světové válce v rozbombardovaném Rotterdamu.   


V tomhle smyslu nelze přehlédnout ani druhou a dosud poslední Banksovu sólovku nazvanou prostě Banks, konkrétně tedy její magický artwork. Doslova špinavá magie, jež tu ale není čistě pro efekt a spíš naopak pevně souzní s emotivním a přitom intimním obsahem alba. Stylově neostrá fotografie, na níž hlavní part ztvárňuje strohá konstrukce rozestavěného mrakodrapu, jenž jakoby ze své odstrčené pozice smutně vzhlížel přes řeku, kde se v rozmazané dáli ční jeho starší, již kompletní kolegové. Celý výjev navíc přikrývají chmurné deštivé mraky, které příliš neproděraví ani bílý titulek a zároveň prostý název desky BANKS. Ten svým střízlivým minimalistickým fontem zase přesně odpovídá oné zmiňované harmonii mezi písmem a vyobrazenou architekturou. Čím déle obal Banksova sóla sleduju, míhají se mi před očima podobné impresionistické skvosty, jaké vytvářel třeba Monet. Je v tom ta samá dávka smutku, ponurosti a bezprostřednosti, která upomíná k faktu, že to, co sledujete, se skutečně odehrává před vašima očima právě teď a tady, v aktuálním čase na aktuálním místě.         

O.Č.

VÝBĚR COVERŮ SPOJENÝCH S ARCHITEKTUROU: 

Splashh: Comfort (2013)

Cut/Copy: Zonoscope (2011)

Eminem: Recovery (2010)


White Lies: To Lose My Life... (2009)
The Killers: Hot Fuss (2004)
Wilco: Yankee Hotel Foxtrot (2001)
Pink Floyd: Animals (1977)
 

Žádné komentáře:

Okomentovat