čtvrtek 22. listopadu 2012

Soundtrack roku?! Atlas mraků

Skladatelé Tom Tykwer, Johnny Klimek & Reinhold Heil spáchali asi nejlepší filmový soundrack roku 2012. Jejich doprovod k rozmáchlé sci-fi Atlas mraků (adaptaci románu Davida Mitchella Cloud Atlas) skvěle naplňuje velikost samotného snímku.


Soundtrack k filmu Parfém: Příběh vraha (2006) jsem ve své době dokázal poslouchal i několik hodin denně. Triumvirát Tykwer/Klimek/Heil zkomponoval vypjatou, melodramatickou hudbu, která vychází z nejlepší tradice klasicismu – zpěvná melodika, orchestrální bohatost i kompoziční preciznost. Tykwer navíc pochopil, že přesná hudba dovolí přiblížit se světu vůní spíše než tisíce slov a košatých obrazů. Hudební doprovod s řadou přívlastků, kudrlinek, ale i proměnlivých nálad – dokonale průzračný soundtrack přímo určený k chůzi, k podkreslení tepu života okolo nás.  
 
Atlas mraků volně navazuje na tendence Parfému, dost možná je dovádí k dokonalosti. Především je dramatičtější, výpravnější, hlavně pak rozechvěle jemný. Hudební obraz plný půvabných a silných melodií, které rezonují ještě dlouho po vypnutí CD přehrávače. Nesejde na tom, zda-li znáte film či nikoli, harmonie, respektive komunikace mezi autory a posluchači funguje naprosto báječně. Je samozřejmě nabíledni, že v kontextu s filmovými obrazy cena a kvalita hudby ještě povyroste. Především dramatické skladby jsou tím méně zajímavým a neznalost kontextu jim ubírá mnohé (Sloosha's Hollow). Vzletnými se stávají až v okamžiku, kdy dojde k prolnutí akce s ústředním motivem (Sonmi-451 Meets Change). Ačkoliv se děj filmu odehrává v několika časových rovinách, hudba je nadčasová a všechny linie doslova pojí dohromady. Vytváří pevnou klenbu nad komplexním vyprávěním, které svedlo několik rozdílných období, společenských změn a kulturních vlivů. 



Vždy je mnohem snazší vynášet příkré soudy a psát o věcech nepodařených. Chyby jsou očividné, každý má v danou chvíli před očima zřejmou a správnou alternativu toho, jak měl výsledek vypadat/znít. Chválit, být věcný a nezahlcovat superlativy je však složitější. Obhajovat Atlas mraků  je záludné, jelikož je v řadě ohledů takřka bezchybný, pro někoho tím pádem chladný až odtažitý. Každopádně překračuje rámec většinové produkce, i když velmi chytře využívá zavedené konvence a postupy. Je stejně jako Parfém: Příběh vraha spíše dílem „vážné hudby“, méně pak tradiční filmovou kompozicí. Soundtrack, které může v řadě momentů věhlasně čnít nad obrazy a dávat jim další rozměr, ne jen ryze ilustrační rámec (The Cloud Atlas Sextet For Orchestra). si ale vážím i proto, že svůj potenciál neutápí v laciné pompě či okatém krasosmutnění. Zkrátka i „velké emoce“ lze sdělit způsobem střídmým a elegantním. Ve střední části alba to tu a tam zaskřípe, občas vyvstane nějaký ten záchvěv nudy, nicméně poslední třetina se řadí mezi nejintenzivnější okamžiky vůbec (Death Is Only A Door, Cloud Atlas Finale). Naprosto podlehnout je někdy moc příjemný pocit.

Největší pecky: Cloud Atlas Opening Title, Death Is Only A Door, Cloud Atlas Finale, The Cloud Atlas Sextet For Orchestra, Cloud Atlas End Title 

(text byl původně publikován na moviezone.cz)

L.M.

Žádné komentáře:

Okomentovat