neděle 17. července 2011

Vytas plakát, temný rytíři!

   Filmové léto 2011 jede na plné obrátky, hollywoodská studia ovšem tradičně pilně upozorňují na žně příští, na léto 2012. Nolanova netopýří rozlučka The Dark Knight Rises není pozadu. Světová premiéra světem sice zamává až 26. července příštího roku, předešlý miliardový díl temné trilogie ovšem jasně dokázal, že reklamní kampaň je fajn rozjet co nejdříve. PR tým „posledního“ Batmana ani teď neponechává nic náhodě. Nejprve světlo světa spatřila první fotka zbrusu nového záporáka Banea, nyní se dostává na první plakát. 


   Drží tradici teaser posteru, nic přímo neprozrazuje, drží se symbolické roviny, hladce souzní s prvním teaserem, který v USA běží před Potterovým happy endem. Je (plakát) neúprosný, dělá čest temnotě i okázalosti a jakési osudovosti. Nepotřebuje ani uvést titul filmu, jednoduchý účinný design mluví za vše, vizuální orgie předvádět nechce (přeci jenom má „jen“ ohlásit, že se filmu za rok skutečně dočkáme). Pohádka: Temný rytíř se vrátí, povstane z popela, dost možná to vypadá, že přes všechny překážky se i pro obyvatele Gothamu stane konečně legendou. Anebo taky ne. Ohledně plakátu se vlastně nabízejí tři teorie. Za prvé – Temný rytíř skutečně povstává, nesmrtelný netopýří symbol se v pravou chvíli dere z podzemí opět na světlo, jeho síla roste, zločinem prolezlé a zkorumpované město se pod jeho náporem v dobrém slova smyslu otřásá. Za druhé – několik diskuzních přestřelek mezi fanoušky směřuje k tomu, že Nolanovo finále s sebou přinese apokalypsu a destrukci. Temný rytíř sice povstane, ale finální souboj dá zabrat nejenom jemu, ale především městu. Znamení netopýra tak nemíří vzhůru, ale spíš na Gotham dopadá a svou tíhou ho bortí. Za třetí - město a jeho pyšné budovy se rozpadají, vytváření netopýřího symbolu způsobuje jednoduše demoliční efekt. Nic víc. Tak jak? Co na to Nolan? A co Jan Tleskač? Asi nic. Vtipné je, že ve zmiňovaných diskuzích narazíte i na názory typu „Nolan boduje, ten plakát je výbornej“ nebo „Nicneříkající kus, Nolan se moc nepředved“. Pasují režiséra téměř na vrchního grafika, co si po skončení natáčecího dne příležitostně vyrobí nějaký ten plakát. Nechte ho natáčet, prsty v realizaci propagačního materiálu mají jiná zvířata. 




 Zalhat a vzplanout
    První plakát k TDKR pochází z dílny kalifornské společnosti Ignition Print. S Nolanem je pojí ale ještě jedna věc. Z jejich dílny totiž pochází i kompletní série originálních plakátových kousků k Inception. Obří budovy „drtící“ a pohlcující snový tým v čele s Leo DiCapriem. Co kus, to jiný obří výjev zaručeně poutající pozornost. Ikonické plakáty, na nichž se hlavní postavy krčí před monumentálními scenériemi. Plus dokonale padnoucí titulek The Dream Is Real. A pakliže má správná reklama tak trochu lhát, přibarvovat, Ignition Print mají další body navíc. Většina plakátů ze série totiž Inception představuje tak trochu jako rozmáchlou katastrofickou sci-fi, v níž se každou chvílí rulují a bortí města. Lze očekávat, že TDKR se ponese v podobném duchu, teaser poster k Inception (mrakodrapové město, zvýraznění titulu) ostatně působí jako brácha nového Batmana. Ostatními prácemi zápalných Ignition Print se kochejte tady. Pozornosti by neměly uniknout stylovky k Districtu 9, Kick-Ass či k Buried



 Téměř dvojčata
   Druhý pohled míří na sérii plakátů propagujících Nolanova Temného rytíře. Vše nasvědčuje tomu, že v designu má prsty, stejně jako v případě Inception, Ignition Print. Ústřední postavy obrácené zády k přihlížejícím, majestátní budovy, které je obklopují, pohlcují je a sužují prostor. Pečlivě zvolená typografie, která je spíše minimalistická než nabubřelá a přepálená. Přesto první pohled zkresluje. Je to zvláštní, ale veškeré info mluví jasně o tom, že s Temným rytířem nemají lidé z Ignition Print nic společného. Hlavním hráčem je tu tentokrát company BLT & Associates působící od počátku devadesátek přímo v Hollywoodu. Za sebou má mj. vydařenou sérii k novému Star Treku, oldschoolový Grindhouse či komiksové Sin City (po zbytku pátrejte lupou na jejich webu). Netuším, jak je možné, že právě oni si nevzali do parády i poslední díl netopýří skládačky, na druhou stranu je to vlastně jedno, poněvadž práce Ignitionu jsou stylově BLT hodně podobné (jen méně sází na herecké ksichty a dávají více prostoru symbolům a prostředí), minimálně tedy stejně dobré, ne-li lepší.

   Finále ale tak i tak patří několika kusům BLT & Associates, konkrétně jejich plakátové sérii věnované právě Temnému rytíři. Jedna pecka vedle druhé.

Temný rytíř, temné město. Pozorovatel a jeho rajón. Být za zády titulní postavy hladce vybízí k subjektivnímu pohledu. Skrze plakát najednou můžeš být s postavou, proniknout do jejího prostoru, dýchat jí na záda, být zvědavý a vidět to, co vidí ona.

Ikonická věc. Titulní hrdina osamocený uprostřed nevyzpytatelné hlučné a destruktivní anarchie. Zaťaté pěsti, odhodlanost, v pozadí čnící se spálený mrakodrap, tentokrát s vypáleným symbolem netopýra. Příjemně drzý, provokativní plakát. Po 11. září 2001 byste těžko hledali něco podobného. Štěstí, že celý tenhle artwork nepostihl totální zákaz jako Spider-Mana, jemuž se v kukadle bohužel v blbý čas odrážela dvojčata.

Syrová a zneklidňující trefa do černého. Návštěva márnice, klinický chlad dělá svoje. Plakát k hororu nebo ke komiksové kriminálce? Oficiálně prohlášeno za nejpůsobivější filmový poster roku 2008. Velké doporučení míří na tento text. Zajímavá interpretace toho, co se na plakátě „děje“ a proč je to tak účinné. Nepředvídatelný Joker začíná mít situaci pevně ve svých rukou, Batmanovi se pomalu, ale jistě rozpadá malé šedé logo. A tak podobně.

It´s all part of the plan. Jokerova čistá práce. Plakát, co během propagace nebyl příliš vidět (jeho slabší punkový brácha tady), ale je lahůdkou. Odstartoval celou sérii jokerovsky zmrvených plakátů. Obrácená reklama; hlavouni propagace se nebojí vsadit na její odvrácenou stranu. V popředí není titulní hrdina, ale jeho záporák, který se nezaměnitelně propaguje po svém. Krev, špína, strach, hnus a Jokerův ujetý humor. Netopýrův symbol složený z křečovitého „haha“ jako absolutní výsměch Batmanovi. A trumf grafiků, co si plakát vzali do parády, samozřejmě.




                                                                                                O.Č.



    
      
    
                     

1 komentář:

  1. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Výměna kdekoli Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    227,651,647 - Otevřené obchody na eToro

    OdpovědětVymazat