Grafický pankáč Jamie Reid, "ten týpek od Sex Pistols"
UK nedávno oslavilo svou diamantovou
královnu. Rovná šedesátka na trůně. Bez mrknutí oka. Klobouk dolů, na druhou
stranu je třeba výročí využít k připomenutí persony z druhé strany
barikády. Jamieho Reida. Dnes již pětašedesátiletý anarchista ještě nedávno
vystavoval v Leedsu v garážovém galerijním prostoru a celá pankáčská
exhibice dostala trefný název Ragged Kingdom. Představil na ní jak své současné
barvité psychedelické koláže, tak starší, dnes už legendární grafiku ze 70.
let. Řeč je samozřejmě o výtvorech, jimiž Reid potvrdil kultovní postavení
tehdejšího zjevení jménem Sex Pistols a definoval punkový design na dlouho dobu
dopředu.
Černá třískající se
v kontrastu s křiklavou žlutou a růžovou, typografie písma odkazující
na hrubě poskládané výhružné dopisy nebezpečných anonymů. Hlavní poznávací
znaky Reidova stylu, který se naplno projevil na obalech samostatných singlů
Sex Pistols (God Save The Queen, Pretty Vacant, Holiday In The Sun, Anarchy InThe UK) i samotné desky Nevermind The Bollocks, Here´s The Sex Pistols. Alžběta
II. coby kriminální živel s přelepenýma očima i ústy nebo roztrhaná
britská vlajka, jejíž díry zacelují jedině sichrhajcky. Je to právě ono
zneuctívání státních symbolů, černočerný humor, celková podvratnost a vůbec
nálepka čehosi zakázaného, pobuřujícího a ve své době těžce neestetického, co
Reidovým počinům dodává na poutavosti ještě dne. Ve velkém se v podobě
plakátů stále věsí na zdi pokojů nebo tisknou na bílá, černá a šedá trička
nostalgických pankáčů i hipsterů.
Britský kulturní kritik a
mediální teoretik Dick Hebdige ve své knize Subkultura a styl (konečně vyšlo i
u nás; doporučuji jako odbornější doplnění ke skvělým Kmenům) píše, že pankáči
koncem 70. let začali teatrálně ztvárňovat ekonomickou krizi UK. Otiskli ji do
naštvaného slangu, rozedrané a opět pospojované módy a disharmonické hudby
(„Nejde nám o hudbu, ale chaos,“ prohlašuje Johnny Rotten). Reidovi se pak zase
podařilo motiv úpadku, špinavosti a nihilismu vtěsnat do své grafiky, která
jakoby odbourávala britský konzervatismus a uvolňovala všechnu urputně skrývanou
agresi, odpor a živelnost. Reidových ikonických děl se chytly desítky
kopírujících následníků, pracky bohatých sběratelů i galerií (pár kusů se
objevilo i na pražské výstavě Decadence Now!). Krom toho se jeho odkaz dostal
také k filmu, čímž se děsně elegantě dostávám k Nolanovu Temnému rytíři.
Žádné komentáře:
Okomentovat