úterý 1. května 2012

Ten týpek z IT Crowd




Ayoade? Richard Ayoade? Přece ten, co hraje v IT Crowd nerda Mosse. V té roli je autentický, výborně pracuje s rytmizací a tónem řeči, pohybem těla, mimikou. Přitom neustrne v jednom bodě. Postavu dětinského ajťáka definuje hned první epizodou, nebojí se ji ale nadále rozvíjet v maličkostech. Hned se nabízí srovnání se Sheldonem z kultovního sitcomu The Big Bang Theory, kterého stejně precizně a detailně ztvárňuje Jim Parsons. Ayoade má oproti celé řadě svých kolegů ještě jedno eso v rukávu. Je to muž dvou tváří. Na jedné straně populární herec, na té druhé zručný režisér. Minulý rok uvedl do kin filmový debut, atypickou hořkosladkou komedii Submarine (u nás jako Jmenuji se Oliver Tate), stojí rovněž za desítkou hudebních videoklipů a jedním koncertním záznamem. K videoklipům se váže nejméně pět osobních trademarků. Často točí v dlouhých nepřerušovaných záběrech, libuje si v hladkých proměnách prostoru, dbá na britskou eleganci a civilnost, ale zároveň se neštítí stylizace, pravidelně se vyznává z lásky k brakové lo-fi estetice starých hororů a baví ho bizarní romantici. A hlavně dokáže vizuálem vystihnout danou píseň – její atmosféru, ducha, textový význam.


Ayoade patří mezi skoro-dvorní videoklipaře Arctic Monkeys a má na svědomí vizuální doprovod k Fluorescent Adolescent. Jedna velká melancholie v retro hávu, která ve třech minutách nabízí střet dvou gangsterských band (cirkusoví klauni vs. londýnští rozzlobení muži), ale také hořký konec jednoho přátelství z dětství. Podobné je to i s klipem k Vlad the Impaler od Kasabian. Hororový kraťas, v němž Noel Fielding coby Vlad Napichovač řádí s kůlem po britském venkově a masakruje jednoho teenagera po druhém. Krvavý slasher přesně v takové podobě, v jaké se v 70. letech rodil, klenot, který by mohl být součástí jakéhokoliv Grindhouse programu. Staromilská žánrovka, v níž nechybí Ayoadovův smysl pro humor, ale ani podvratnost, syrovost a zmiňovaná hořkost. Psychopatický Napichovač s tikem ve tváři je zahnán vymítačskými jeptiškami, pud a touha ale nemizí, stylizovaná vybíjená tenistek a středoškoláků bude pokračovat dál, není cesty zpět.


Oba videoklipy pro The Last Shadow Puppets (jak StandingNext to Me, tak My Mistakes Were Made For You) oplývají elegantním bondovským feelingem a Ayoade jimi stvrzuje pevnou pozici mistra mizanscény. Kamera čaruje v dlouhé nepřerušované jízdě, tradičně nechává vynikat důmyslnou hru se svícením a samotný prostor (jednou strohé studio, jindy místo autohavárie), který nenásilně rozšiřuje a zaplňuje dalšími nápady. Nejdůsledněji rozhodně ve videu Oxford Comma indie popařů Vampire Weekend. Ayoade se tu uvádí jako hračička ve stylu Michela Gondryho a inscenuje skvělé divadlo o čtyřech rozmanitých kapitolách a jednom epilogu. Pro romantický flák Cornerstone od Arctic Monkeys si vystačí se statickým záběrem na zpívajícího frontmana Alexe Turnera coby vykuleného romantika v rudém pulovru, sluchátky a magneťákem. On, jeden záběr a bílá stěna, minimalismus. Je až po uši zamilovaný, okolí mu nerozumí a má ho za bizarního podivína, jenž je přitom mnohem přirozenější než všichni okolo. Řadí se po bok hlavního hrdiny ze Submarine a svým způsobem i vedle samotného Ayoadeho.




Pokud budete hledat spřízněnou duši, zaměřte se na Patricka Daughterse, který vytvořil fincherovsky nervní a mrazivý vizuál k Wrong od Depeche Mode. Oběma jde v první řadě o magii dané písně, oba berou kameru jako živelného průvodce a nevtíravého pozorovatele, oba umně pracují s retro stylizací tak, aby představili něco pevně současného. „Ten týpek z IT Crowd“? To už rozhodně ne.

                                                                                                       O.Č.

(publikováno v hudebním magazínu Full Moon, č. 22)                             

Žádné komentáře:

Okomentovat